måndag 7 mars 2011

Budapesttårta till mor


Igår hade vi överraskningspartaj här hemma för min älskade mamma som fyllt 60 år. Lyckades lura henne att hon skulle hit på en lördagslunch och när hon väl kom hit så var närmaste familjen här och sjöng och skålade i skumpa. Hon blev jätteglad och så överraskad och festen blev väldigt lyckad och rolig. Min mammas favorittårta/bakelse är Budapest så jag testade att baka två tårtor och jag kan verkligen rekommendera att prova. Inte alls så svårt faktiskt och jättegod ;)

RECEPT FÖR 6 PERSONER
Ingredienser
6 äggvitor
3 dl socker
100 gr hackade hasselnötter
2 dl marsanpulver
2 burkar konserverade mandariner (häll av spadet)
5 dl grädde

Riven mörk choklad efter tycke och smak
Florsocker

Gör så här
Vispa äggvitorna hårt, tillsätt sockret i omgångar under vispningen. Rör i nötterna och marsan pulvret försiktigt. Bred ut smeten på ett smörat bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i 15-20 minuter.
Bred ut vispad grädde och mandarinklyftor när kakan har kallnat. Rulla ihop kakan som en rulltårta och garnera med florsocker, mörk choklad och mandariner.
Mums!!

1 kommentar:

Sandra Kusin sa...

Det måste jag testa. Verkar ju ganska enkelt och är ju så gott!

Härligt med resa. Vi har också bokat och det är så mysigt att ha något att se fram emot.

Kram